MŠ Šikulka, Česká Lípa
Drobečková navigace

Úvod > Třídy > Čtyřlístek

Čtyřlístek

ROČNÍ PROJEKT 

TŘÍDA ČTYŘLÍSTEK

2025/2026

Cestovatelé v čase

Dítě objevuje svět kolem sebe - přírodu, město, různé kultury, historii a roční období.

Rozvíjí své smysly, pohybové schopnosti, tvořivost a fantazii.

Poznává a rozlišuje odlišnost mezi lidmi, kulturami a prostředím.

Děti se učí spolupracovat, sdílet své zážitky a dodržovat pravidla kolektivu.

Rozvíjí schopnost vyjadřovat pocity, myšlenky a zkušenosti slovem, gestem či výtvarně.

Prožívá radost, zábavu a dobrodružství při hrách, slavnostech a výletech.

Uvědomuje si význam ochrany přírody, životního prostředí a kulturního dědictví.

 

Cíle ročního programu:

·       Zaměřit se na gramaticky správný řečový projev obsahující všechny slovní druhy.

·       Zabezpečit dostatek tělesné aktivity, vést ke správnému držení těla. Zdokonalování pohybových dovedností, rozvoj obratnosti a postřehu.

·       Posílit sebevědomí dětí, vést je ke zdvořilému chování, podporovat jejich samostatnost a rozvíjet jejich osobnost, rozvoj prosociálního chování.

·       Rozvíjet poznání a myšlenkové procesy.

·       Rozvíjet vlastní iniciativu, nebojácnost, nesobeckost a ohleduplnost.

 

Kompetence:

·       Uplatňovat základní společenské návyky (pozdravit, umět poprosit a poděkovat, neskákat do řeči, umět naslouchat, omluvit se, dodržovat pravidla..)

·       Dítě se aktivně zajímá o svět, pozoruje, zkoumá, klade otázky, vnímá, že je rozmanitý a různorodý

·       Vnímá umělecké a kulturní podněty. Uvědomuje si význam ochrany přírody, zvířat a kulturních tradic.

·       Děti se vyjadřují slovně, neverbálně i výtvarně. Vyjadřovat samostatně své myšlenky a nápady.

·       Děti se učí spolupracovat, přijímat a uzavírat kompromisy a navazovat dětská přátelství. Respektuje potřeby jiného dítěte. Komunikuje a navazuje vztah s dospělým (učitelky, p. kuchařky).

·       Děti se učí bezpečně orientovat ve svém známém prostředí, v okolí MŠ, ve městě či na hřišti. Uvědomovat si i možné nebezpečí, se kterým se mohou setkat.

·       Děti se učí vědomě využívat všech smyslů.

·       Uvědomují si svou samostatnost a zaujímá vlastní názory.

·       Soustředit se na činnost a dokončit, co započalo.

·       Vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech.

·       Osvojit si elementární poznatky o rodině, o soužití, zvycích a práci lidí.

 

1)Kdo jsem já a kam patřím

·       Výlet po třídě (moje značka, nové hračky, nové..)

·       Cesta za dobrým srdcem (pravidla třídy-tvoříme s dětmi, kamarádství a vztahy, emoce a jejich vyjadřování..)

·       Ach ta jména (uvědomění si svého “já”, moje jméno, umím se podepsat, hry s písmenky..)

·       Můj domov (rodina a její příslušníci, moje adresa, kde bydlím..)

·       Já a moje maminka ( poděkování a vděčnost, denní život s maminkou, Den matek, maminky práce..)

 


  2)Malí přírodovědci

·       Tajemství lesa (stromy, plody, houby, keře, stopy v lese..)

·       Svět zvířat (domácí x divoká x exotická, mláďata, péče o zvířata..)

·       Na poli a na zahrádce (obilí, trávy, plodiny- ovoce a zelenina, práce na poli, potraviny z pole a zahrady, hra na farmáře..)

·       Voda a její svět (kde všude ji najdeme, vlastnosti vody, život ve vodě, koloběh vody, voda a člověk-pitná voda, sport ve vodě, voda v pohádkách a říkankách..)

·       Připravte si deštníky (roční období, počasí, pozorování počasí, kalendář počasí ve třídě..)

·       Život na louce (poznávání květin, barvy a vůně, hmyz- malí obyvatelé louky, ptáci nad loukou, louka v každém ročním období- jarní rozkvetlá, letní plná života, podzimní se semínky, zimní uspaná, život pod zemí..)

·       Kouzlo květiny (od semínka ke květu, sázení, stavba rostliny, co rostlina potřebuje k životu, květina a její obyvatelé, květiny pro radost, léčivé květiny- byliny, květiny v průběhu roku..)

 

       3)Cesta za Vánočními kouzly

(adventní putování, čert, Mikuláš a anděl, vůně Vánoc- cukroví, zvyky a tradice, zdobíme stromeček, zpíváme a učíme se koledy, vánoční příběhy, tvoření, štědrý den v MŠ, Vánoční odpoledne s rodiči..)

         4)Smích a zábava

·       Karnevalové veselí (masky, převleky, hry..)

·       Velikonoční jaro (barvení a zdobení  vajíček, zvyky a tradice, jarní hry a písničky..)

·       Čarodějnické dovádění (tradice, masky, kouzla a lektvary, tvoření..)

·       Další radovánky(Oslava dne dětí, slavnosti v MŠ, příprava akademie, výletní dobrodružství..)

 

5)Dobrodružství na cestách

·       Na silnici, ve vzduchu, ve vodě, na kolejích (dopravní prostředky a kde se pohybují, semafory, značky,..)

·       Bezpečně na cestách (přechody, reflexní prvky, helmy, pásy v autě, dopravní pravidla pro děti..)

·       Doprava z pohledu malého objevitele (hry s mapou, globus, plánování cesty, orientace ve městě a na hřišti, použití navigace..)

 

    6)Stroj času

·       Cesta do pravěku (pravěká zvířata, lidé v pravěku, hry, příroda tehdy a dnes..)

·       Cesta do minulosti (rytíři a princezny- pohádky a legendy, hrady a zámky, stará řemesla, možno výlet na zámek či hrad..)

·       Cesta do budoucnosti (roboti a stroje, město budoucnosti, fantazie dětí, čím budu..)

·       Výlet kosmickou lodí (planety a hvězdy, kosmonauti, pokusy- gravitace, případná návštěva IQ parku..)

·       Cesta do hlubin moře (mořští živočichové, podmořský svět, lodě a potápěči, hry a tvoření..)

     7)Magický svět smyslů

·       Mlsný jazýček (základní chutě, ochutnávky, hádání jídla se zavřemýma očima..)

·       Oči kouzelníka (co všechno vidíme, barvy, tvary, světlo a stín,..)

·       Zvuky kolem nás (různé zvuky a tóny, hudba, šepot,  hádání zvůků..)

·       Síla doteku (hmatové sáčky, rozdíly (měkké x tvrdé), bosá chůze..)

·       Vůně světa (poznávání vůní, příjemné a nepříjemné pachy..)

·       Šestý smysl- kouzlo fantazie (sny, fantazie, představy, dramatizace, myšlení a paměť..)

 

       8)Naše překrásná planeta

·       Cesta do města (naše město- budovy ve městě- procházka, doprava v našem městě, řeka..)

·       Pozdrav z Prahy (naše republika, hlavní město, vlajka, prezident, řeky, známá a významná místa a města..)

·       Jedeme do Asie

·       Jedeme do Ameriky

·       Navštívíme Evropu

·       Koukneme na Jižní a Severní pól

·       Ohřejeme se v Africe

·       Klokani z Austrálie

Téma, viz výše, se pokusíme pojmout jako projekty - život, kultury, jídlo, oděvy, zvířata, hudba, příroda..)