ROČNÍ PROJEKT
TŘÍDA ČTYŘLÍSTEK
2025/2026
Cestovatelé v čase
Dítě objevuje svět kolem sebe - přírodu, město, různé kultury, historii a roční období.
Rozvíjí své smysly, pohybové schopnosti, tvořivost a fantazii.
Poznává a rozlišuje odlišnost mezi lidmi, kulturami a prostředím.
Děti se učí spolupracovat, sdílet své zážitky a dodržovat pravidla kolektivu.
Rozvíjí schopnost vyjadřovat pocity, myšlenky a zkušenosti slovem, gestem či výtvarně.
Prožívá radost, zábavu a dobrodružství při hrách, slavnostech a výletech.
Uvědomuje si význam ochrany přírody, životního prostředí a kulturního dědictví.
Cíle ročního programu:
· Zaměřit se na gramaticky správný řečový projev obsahující všechny slovní druhy.
· Zabezpečit dostatek tělesné aktivity, vést ke správnému držení těla. Zdokonalování pohybových dovedností, rozvoj obratnosti a postřehu.
· Posílit sebevědomí dětí, vést je ke zdvořilému chování, podporovat jejich samostatnost a rozvíjet jejich osobnost, rozvoj prosociálního chování.
· Rozvíjet poznání a myšlenkové procesy.
· Rozvíjet vlastní iniciativu, nebojácnost, nesobeckost a ohleduplnost.
Kompetence:
· Uplatňovat základní společenské návyky (pozdravit, umět poprosit a poděkovat, neskákat do řeči, umět naslouchat, omluvit se, dodržovat pravidla..)
· Dítě se aktivně zajímá o svět, pozoruje, zkoumá, klade otázky, vnímá, že je rozmanitý a různorodý
· Vnímá umělecké a kulturní podněty. Uvědomuje si význam ochrany přírody, zvířat a kulturních tradic.
· Děti se vyjadřují slovně, neverbálně i výtvarně. Vyjadřovat samostatně své myšlenky a nápady.
· Děti se učí spolupracovat, přijímat a uzavírat kompromisy a navazovat dětská přátelství. Respektuje potřeby jiného dítěte. Komunikuje a navazuje vztah s dospělým (učitelky, p. kuchařky).
· Děti se učí bezpečně orientovat ve svém známém prostředí, v okolí MŠ, ve městě či na hřišti. Uvědomovat si i možné nebezpečí, se kterým se mohou setkat.
· Děti se učí vědomě využívat všech smyslů.
· Uvědomují si svou samostatnost a zaujímá vlastní názory.
· Soustředit se na činnost a dokončit, co započalo.
· Vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech.
· Osvojit si elementární poznatky o rodině, o soužití, zvycích a práci lidí.
1)Kdo jsem já a kam patřím
· Výlet po třídě (moje značka, nové hračky, nové..)
· Cesta za dobrým srdcem (pravidla třídy-tvoříme s dětmi, kamarádství a vztahy, emoce a jejich vyjadřování..)
· Ach ta jména (uvědomění si svého “já”, moje jméno, umím se podepsat, hry s písmenky..)
· Můj domov (rodina a její příslušníci, moje adresa, kde bydlím..)
· Já a moje maminka ( poděkování a vděčnost, denní život s maminkou, Den matek, maminky práce..)
2)Malí přírodovědci
· Tajemství lesa (stromy, plody, houby, keře, stopy v lese..)
· Svět zvířat (domácí x divoká x exotická, mláďata, péče o zvířata..)
· Na poli a na zahrádce (obilí, trávy, plodiny- ovoce a zelenina, práce na poli, potraviny z pole a zahrady, hra na farmáře..)
· Voda a její svět (kde všude ji najdeme, vlastnosti vody, život ve vodě, koloběh vody, voda a člověk-pitná voda, sport ve vodě, voda v pohádkách a říkankách..)
· Připravte si deštníky (roční období, počasí, pozorování počasí, kalendář počasí ve třídě..)
· Život na louce (poznávání květin, barvy a vůně, hmyz- malí obyvatelé louky, ptáci nad loukou, louka v každém ročním období- jarní rozkvetlá, letní plná života, podzimní se semínky, zimní uspaná, život pod zemí..)
· Kouzlo květiny (od semínka ke květu, sázení, stavba rostliny, co rostlina potřebuje k životu, květina a její obyvatelé, květiny pro radost, léčivé květiny- byliny, květiny v průběhu roku..)
3)Cesta za Vánočními kouzly
(adventní putování, čert, Mikuláš a anděl, vůně Vánoc- cukroví, zvyky a tradice, zdobíme stromeček, zpíváme a učíme se koledy, vánoční příběhy, tvoření, štědrý den v MŠ, Vánoční odpoledne s rodiči..)
4)Smích a zábava
· Karnevalové veselí (masky, převleky, hry..)
· Velikonoční jaro (barvení a zdobení vajíček, zvyky a tradice, jarní hry a písničky..)
· Čarodějnické dovádění (tradice, masky, kouzla a lektvary, tvoření..)
· Další radovánky(Oslava dne dětí, slavnosti v MŠ, příprava akademie, výletní dobrodružství..)
5)Dobrodružství na cestách
· Na silnici, ve vzduchu, ve vodě, na kolejích (dopravní prostředky a kde se pohybují, semafory, značky,..)
· Bezpečně na cestách (přechody, reflexní prvky, helmy, pásy v autě, dopravní pravidla pro děti..)
· Doprava z pohledu malého objevitele (hry s mapou, globus, plánování cesty, orientace ve městě a na hřišti, použití navigace..)
6)Stroj času
· Cesta do pravěku (pravěká zvířata, lidé v pravěku, hry, příroda tehdy a dnes..)
· Cesta do minulosti (rytíři a princezny- pohádky a legendy, hrady a zámky, stará řemesla, možno výlet na zámek či hrad..)
· Cesta do budoucnosti (roboti a stroje, město budoucnosti, fantazie dětí, čím budu..)
· Výlet kosmickou lodí (planety a hvězdy, kosmonauti, pokusy- gravitace, případná návštěva IQ parku..)
· Cesta do hlubin moře (mořští živočichové, podmořský svět, lodě a potápěči, hry a tvoření..)
7)Magický svět smyslů
· Mlsný jazýček (základní chutě, ochutnávky, hádání jídla se zavřemýma očima..)
· Oči kouzelníka (co všechno vidíme, barvy, tvary, světlo a stín,..)
· Zvuky kolem nás (různé zvuky a tóny, hudba, šepot, hádání zvůků..)
· Síla doteku (hmatové sáčky, rozdíly (měkké x tvrdé), bosá chůze..)
· Vůně světa (poznávání vůní, příjemné a nepříjemné pachy..)
· Šestý smysl- kouzlo fantazie (sny, fantazie, představy, dramatizace, myšlení a paměť..)
8)Naše překrásná planeta
· Cesta do města (naše město- budovy ve městě- procházka, doprava v našem městě, řeka..)
· Pozdrav z Prahy (naše republika, hlavní město, vlajka, prezident, řeky, známá a významná místa a města..)
· Jedeme do Asie
· Jedeme do Ameriky
· Navštívíme Evropu
· Koukneme na Jižní a Severní pól
· Ohřejeme se v Africe
· Klokani z Austrálie
Téma, viz výše, se pokusíme pojmout jako projekty - život, kultury, jídlo, oděvy, zvířata, hudba, příroda..)
Moskevská 2434
470 01 Česká Lípa